Rijksmuseum - Late Rembrandt tentoonstelling
12 februari 2015 t/m 17 mei 2015
Het Rijksmuseum presenteert dit jaar voor het eerst en éénmalig een groots overzicht van het late werk van Rembrandt van Rijn. Meer dan 100 werken uit topmusea en privé-verzamelingen van over de hele wereld zijn te zien.
Dit is een zelfportret van Rembrandt van Rijn. Zelf vind ik dit een van de mooiste zelfportretten die er in het Rijksmuseum hangen van hem. Ik vind het zo knap hoe hij heeft geschilderd, vooral de belichting. Hier komt zijn hoofd heel mooi naar voren, echt een meesterwerk.
Geschiedenis Rembrandt
Rembrandt werd geboren als vijfde zoon van de molenaar Harmen van Rijn en zijn vrouw Neeltje van Zuytbrouck. Rembrandt werd op 14-jarige leeftijd naar de universiteit van Leiden gestuurd, maar op die laatste kwam hij nooit opdagen. Hij was al enkele jaren in de leer bij de schilder Jacob van Swanenburgh en gaf zijn ouders te kennen dat hij schilder wilde worden. Zijn vader was daar zeer ontevreden over, maar Rembrandt zette door en ging in 1625 in Amsterdam wonen om bij de in die tijd beroemde schilder Pieter Lastman in de leer te gaan.
Bij Pieter Lastman kwam Rembrandt in aanraking met de werken van Caravaggio, die hem beïnvloedden in zijn kleurgebruik wat leidde tot de licht-donkercontrasten in zijn werk waar hij zo beroemd mee is geworden. Rembrandt keerde in 1626 alweer terug naar Leiden, waar hij zich samen met Jan Lievens als zelfstandig schilder vestigde en in 1627 zijn eerste leerling aannam. In 1631 ging hij toch weer in Amsterdam wonen, waar hij bekend was en veel opdrachten kreeg. Rembrandt produceerde veel werken en trouwde als gegoed man in 1634 met de burgemeestersdochter Saskia van Uylenburgh.
Rembrandts carrière zat flink in de lift en hij schilderde vele historiestukken en portretten van welgestelde burgers. Privé ging het echter minder goed. In 1641 stierf Saskia, waardoor Rembrandt alleen met een zoon, Titus, achter bleef. Hierop trouwde hij niet opnieuw, dat had hij Saskia beloofd, maar kreeg een affaire met zijn huishoudster, Geertje Dircx.Het stel ging echter met ruzie uit elkaar en Rembrandt wist het voor elkaar te krijgen dat ze een aantal jaren in het Spinhuis werd opgesloten. Ondanks al deze consternatie schilderde hij in 1642 zijn beroemdste werk, de Nachtwacht. Inmiddels had Rembrandt een nieuwe huishoudster en minnares, Hendrickje Stoffels, en met haar kreeg hij een dochter.
Rembrandt leefde in deze tijd flink boven zijn stand en deed de ene exotische aankoop na de andere. Hij begon steeds minder te werken en ging in 1658 failliet. Zijn inboedel en huis werden verkocht en hij betrok een kleine huurwoning. Hij stierf op 4 oktober 1669, waarschijnlijk aan de pest. Rembrandt van Rijn werd 63 jaar.
Recensie over late Rembrandt tenoonstelling
DOOR: MARIT SLOB | 06/02/2015 @ 10:49
10
LATE REMBRANDT HEEFT ALLES IN ZICH OM DÉ TENTOONSTELLING VAN HET JAAR TE WORDEN
De tentoonstelling Late Rembrandt toont het latere werk – van circa 1651 tot 1669 – van Rembrandt van Rijn (1606-1669). Vanaf 12 februari zijn maar liefst veertig schilderijen, dertig prenten en twintig tekeningen in het Rijksmuseum
te bewonderen. “Late Rembrandt is wellicht de belangrijkste tentoonstelling die je ooit zult zien”, verkondigt Wim Pijbes tijdens de perspreview. Ambitieuze woorden van de directeur van het Rijksmuseum, maar maakt hij deze ook waar?
Topschilderijen
De tentoonstelling is uniek, want nooit eerder was Rembrandts latere werk samen te zien. Het Rijksmuseum heeft hiervoor topschilderijen uit buitenlandse musea geleend, zoals het Familieportret (ca. 1655) uit Braunschweig. De liefdevolle manier waarop het kindje zijn hand op de borst van zijn moeder legt, is vertederend. Een van de andere topschilderijen is Badende vrouw (1654) uit The National Gallery, een intrigerend schilderij waarop een jonge vrouw is afgebeeld die – in gedachten verzonken – waadt door een ondiepe plas.
Combinaties
Inventief is het combineren van schilderijen met papieren voorstudies. Dit nodigt uit tot een leuk vergelijkingsspel, waarbij de gedachtegang van Rembrandt zichtbaar wordt. Zo valt er te vergelijken wat de verschillen zijn tussen drie voorstudies van het schilderij De Staalmeesters (1662) en het uiteindelijke schilderij.
Experimenteerdrift
Het Rijksmuseum koos voor een interessante invalshoek, Rembrandts experimenteerlust, en toont deze met verve. In meerdere zalen hangen prenten met dezelfde voorstelling naast elkaar, met de tekstborden ernaast die uitleggen waar Rembrandt in elke volgende prent mee experimenteerde. Zo gaf Rembrandt elke volgende van de vier etsen getiteld De aanbidding van de herders (ca. 1657) donkerder weer.
Late Rembrandt
Er is wel een kritische noot. De looproute is niet altijd even duidelijk aangegeven, waardoor je bezoekers soms vertwijfeld ziet kijken welke kant ze op moeten lopen. Het is moeilijk om te voorspellen of Late Rembrandt de belangrijkste tentoonstelling is die je ooit zult zien, maar het heeft wel alles in zich om dé tentoonstelling van het jaar te worden: topstukken uit buitenlandse musea, geslaagde combinaties van schilderijen met voorstudies en een interessante invalshoek. Dat wordt rennen naar het Rijks!
De beroemde Nachtwacht
Toen ik met mijn ouders naar het rijksmuseum ging, was ik erg nieuwsgierig naar de beroemde Nachtwacht. Je hoort er zo veel over en ze maken er reclame over op tv. Toen ik de nachtwacht voor het eerst zag, had ik even een stilte momentje. Zo groot maar zo bijzonder. Er valt genoeg te bekijken. Eerst gaan je ogen naar de man in het witte ridderpak. De man er naast valt je daarna op. Je ogen gaan niet alleen naar die man, maar ook naar het meisje in de witte jurk, links achter. Zij was de mascotte van de hele groep. Als je er lang genoeg naar kijkt, valt je steeds meer dingen op. Ieder persoon is apart geschilderd met ieder een aparte functie. De een laadt zijn geweer, de ander is bezig om de vlag in de lucht te houden etc. Dat maakt de nachtwacht ook bijzonder van de andere schilderijen met mensen erop. Het is niet saai, iedereen is bezig en iedereen is apart geschilderd. Er is veel actie. Ik vind de Nachtwacht bijzonder mooi.
Deze schilderijen zeggen voor mij al genoeg hoe een geweldige schilder Rembrandt van Rijn was. Ik liep rond door de tentoonstelling en moest hier gewoon een foto's van maken. Ik vind ze zo bijzonder. De schilderij met de man en vrouw toont zoveel emotie, ik ga helemaal met hun meeleven. Ik vind het erg knap hoe iemand emoties kan schilderen en dan het echt overbrengt aan de mensen die het kijken. Op de schilderij rechtsboven is de nadruk gelegd op de kaars achter de man. Lijkt net of de tafel in brand staat. Iedereen wordt gezien in dat schilderij, omdat het er zoveel licht is. Ik vind het erg knap, ik doe het hem niet zo snel na. De schilderijen van vroeger en van Rembandt vind ik veel mooier dan die van nu. Mensen waren al zo getalenteerd en creatief. En ze stoppen er echt zoveel passie in en ook zo mooi dat het dan ook wordt overgebracht. Voor mij is Rembrandt de beste schilder die er is.
Rijksmuseum is zeker een aanrader. Kaarten moet je vooraf kopen en kan alleen voor die dag worden gebruikt.
Maak jouw eigen website met JouwWeb