CA4 Dutch Doubles

'Dutch Doubles' is kunst in al zijn facetten

Door Nanska van de Laar - 17-4-2014,

Voor ’Dutch Doubles’ - het nieuwe programma van Het Nationale Ballet - zijn vier choreografen gevraagd nieuw werk te creëren en daarbij een samenwerking aan te gaan met kunstenaars uit andere vakgebieden.

En hiervoor zijn niet de minste namen aangetrokken. Zo is de internationaal geroemde fotograaf Rineke Dijkstra gekoppeld aan choreograaf Ton Simons. Haar filmische bijdrage aan zijn creatie ’Romance’, waarin de feeërieke en talentvolle danseres Erica Horwood en Peter Leung een intens duet uitvoeren, is imposant. In een indringend videoportret weet zij de emoties van de dansers te vangen in een bijna naakte kwetsbaarheid.Nog een kunstenaar van naam is Krijn de Koning. Zijn architecturale installatie maakt wezenlijk onderdeel uit van ’Roulette’ van choreograaf Juanjo Arques. De dansers verplaatsen zich via de installatie -die gedurende het stuk wordt uitgebouwd - waarop ook een podium is voor Slagwerk Den Haag. Het slagwerk wordt afgewisseld met een strijkkwartet in de orkestbak. De dansers zijn de verbindende schakel en houden een voortdurende dialoog gaande, waarin ook het publiek betrokken wordt.De organische vormentaal van Arques heeft daarbij bijna iets poëtisch en het zijn dansers Suzanne Kaic en James Stout die ’Roulette’ als geheel tot nog grotere hoogte te brengen.

Swingend

Dat Hans van Manen als groot muziekliefhebber voor dit programma een samenwerking is aangegaan met harpist Remy van Kesteren is geen verrassing. Maar de uitvoering wel. Harpist Remy van Kesteren krijgt alle ruimte en bewijst in ’Dances with harp’ een meester te zijn op zijn instrument. Hij swingt, gaat volledig op in zijn spel en trekt de dansers daarin mee. Die bewegen zich - dat is Van Manen toevertrouwd - verleidelijk en speels.Veel ’ohs’ en ’ahs’ klinken uit de zaal als het doek opent voor ’Shape’ van Jorma Elo. Het is dan ook een beeldschoon plaatje om de de dansers gekleed te zien in de spierwitte kostuums van modeduo Viktor & Rolf.

Euforie

Indrukwekkender is wat Elo neerzet en vooral de prestatie van het gezelschap, want de door Studio Job ontworpen vloer lijkt de dansers niet echt ter wille te zijn. De snelle bewegingen en gecompliceerde liften worden bijna tot in perfectie volbracht en de euforie op het toneel slaat ook over op Holland Symfonia en violiste Noé Inui in het bijzonder, dat - onder leiding van dirigent Clotilde Otranto - Beethovens ’vioolconcert in d’ subliem vertolkt.

’Dutch Doubles’ toont kunst in al zijn facetten en is alleen daarom al een memorabel programma.

Dutch Doubles

Dutch Doubles is een nieuwe productie van het Nationale Ballet. Het is vooral bijzonder omdat ze samen werken met de ontwerpers Viktor&Rolf. De voorstelling bestaat uit vier soorten dansen. Allemaal verschillend qua stijl en decor. Aan ieder stuk hebben twee choreografen samen gewerkt. Of een choreograaf met een fotograaf. Dan dansen de dansers een stuk maar is er nog een beeld opname bij. Elk stuk heeft zijn eigen naam. Roulette , Romance, Dances with harp en Shape.

  • Roulette

Creatief duo: choreograaf Juanjo Arques & decorontwerper Krijn de Koning.

 Het stuk gaat over, wat de titel eigenlijk al aangeeft over een Roulette. Zonder uitzondering vallen mensen ten prooi aan een onzeker bestaan, waarin het toeval een essentiële rol speelt. Dansers ontmoeten elkaar en het decor is erg groot waar ze letterlijk niet om heen kunnen. Het staat dan soms ook in de weg, maar het geeft ook wel interessante opties. Door het orkest gaan mensen in elkaar op of gaan ze weer hun eigen weg en af en toe letterlijk een sprintje trekken. Het orkest vult het mooi aan. 

  • Romance

Creatief duo: choreograaf Ton Simons & fotografe/videokunstenares Rineke Dijkstra

 Het stuk gaat over dat de choreograaf tien minuten lang de dansers de strijd met elkaar aan laten gaan. Met de muziek van het 20e pianoconcert van Mozart. De muziek klinkt heel rustig en lieflijk, maar er zijn ook onrustige stukken die voor conflicten zorgen. De pas-de-deux is expressief en wonderschoon. De bijdrage van Rineke Dijkstra is het in beeld brengen van de dansers vlak voor het optreden en na hun optreden. Het publiek is getuige van de voorbereiding van de geconcentreerde dansers en na de uitputtende prestatie het uitpuffen van de ballerina en haar partner. Omdat nooit wordt vertoond op een groot scherm voor het publiek geeft het kippenvel, intimiteit  en extra kwetsbaarheid.

 

  • Dances with harp

Creatief duo: choreograaf Hans van Manen & Harpist Remy van Kesteren

 Het stuk bestaat uit drie dansparen en een harpist die voor de muziek regelt. Hij opent het stuk met een solo en gaat erg tekeer op zijn harp. De harpist speelt onder andere Bach. De drie dansparen bewegen allemaal op hun eigen unieke manier, terwijl de drie mannelijke dansers na elk duet samen een beetje de clown uithangen. En dit wordt allemaal begeleid door een harp. 

  • Shape

Creatief duo: choreograaf Jorma Elo & Viktor&Rolf

 De kostuums zijn ontwerpen door Viktor&Rolf en zijn daar behoorlijk in los gegaan en dat zie je ook in terug. Alleen bij de vrouwen, de mannen dansen in een witte maillot zonder bovenkleding. Elke vrouw had wel een bijzondere tutu aan. De een is vierkant de ander is half. Eerst heb je het niet door dat er iets niet klopt pas na een poosje als ze een pirouette hebben gedraaid. Door het licht zie je dat extra naar boven komen. De muziek is van Beethoven.

 

Op 21 april 2014 ben ik samen met een vriend naar een ballet voorstelling van het Nationale Ballet geweest in Amsterdam. Het was altijd een droom van mij om naar een voorstelling te gaan van het Nationale Ballet. Ik had deze voorstelling ook uitgekozen, omdat het een nieuwe productie was en het ook bijzonder was omdat Viktor&Rolf er ook aan hebben deelgenomen met het ontwerpen van kostuums. We hadden goede plaatsen en konden alles heel mooi zien. Het begon met dat iemand op het podium stond en dat hij een vrijwilliger uit het publiek  nodig had. Ik zat te kijken of hij niet mijn kant ging opkijken want  ik wou helemaal niet op het podium staan. Even later had hij iemand uitgekozen en hij stelde zich voor. Ze liepen naar het podium en de vrouw ging zitten samen met de man. En even later begon de muziek en toen had ik pas door dat zei ook van het Nationale Ballet was. Wat natuurlijke stom was, want het was erg duidelijk. Ze begonnen met een meer moderne stuk met veel herhalingen. Het was anders dan ik had verwacht. Ik had alleen maar ballet verwacht. Het was niet een van mijn favoriete maar het was wel erg interessant, vooral met de live muziek. Het tweede stuk kwam er een groot scherm en je zag twee dansers zich voorbereiden. Ik vond het wel erg interessant. Toen begonnen ze te dansen. De stijl was nu meer ballet en dat meisje danste op spitzen. Haar voeten vielen mij erg op. Hele mooie voeten had ze. Ze dansten een prachtig duet. Toen het stuk was afgelopen kwam het scherm weer en zag je de dansers helemaal puffen van het stuk. Het was wel uniek om te zien. Het derde stuk was met de harp en het leek net of die harp kapot ging, zo intens speelde hij erop. Je zag eerst samen drie dansparen dansen en toen ieder apart. En tussendoor de jongens die leuk deden. En toen kwam het laatste stuk. Daar ging ik echt voor zitten. Het licht en de kostuums waren echt zo prachtig. En het was ballet. Ik heb vol bewondering naar zitten kijken. Dit was het echt het beste stuk van de voorstelling. De choreograaf heeft ook echt een heel mooi stuk gemaakt. Een mooi geheel met de groep en solisten samen. Ik heb er genoten van de voorstelling het was echt mooi om te zien.

Aanrader

Het is zeker een aanrader. Voor de mensen die van ballet/dansen en muziek houden. Als je nog nooit van hun een voorstelling hebt gezien is het zeker waard om dit te gaan zien. Een prachtig en wonderschoon stuk. Als je niet zo’n liefhebber bent van dansen moet je het niet overwegen maar het je moet het zeker doen als je dat wel bent. 

Maak jouw eigen website met JouwWeb